Hírlevél feliratkozás




FittABC termékek

Ön itt van:  Címlap ->  Cikkek->  

 A kávéról:   káros szenvedély - vagy egészségmegőrzés?

 

A kávé ellenzők a káros hatását napjainkig annak tanúsították, hogy fogyasztásakor átmenetileg megemeli a vérnyomást, és nagy adagja (kb. 250-300 mg fölött – ez megfelel 4 normál adag kávénak!) kézremegést, vértolulást vagy szívtájéki nyomást is okozhat. Mára már számtalan vizsgálattal bizonyították, hogy a vérnyomás-emelő hatás csak átmeneti, hosszú távon a kávéfogyasztásnak nincs káros hatása a vérnyomásra, sőt, még egyfajta védőhatást is kimutattak a többféle betegségre vonatkozóan, ide tartoznak: a sztrók, szív- és tüdőbetegségek cukorbetegség. Ez valószínűleg a kávéban található polifenolok köszönhető, melyek erős antioxidáns hatású vegyületek, ezenkívül van még egy értékes tulajdonságuk: szabályozzák a sejtek legalapvetőbb tevékenységeit (elhalást, osztódást) és a sejtek közötti kommunikációt. Ezáltal hatnak a szövetek regenerálódására, az immunitásra, és a felsorolt betegségek kockázatát ezáltal csökkentik. Már napi egyetlen adag kávé csökkenti az érelmeszesedés kockázatát, mivel kimutathatóan a fogyasztást követő 1 órán belül gátolja a vérlemezkék kicsapódását.

My Image

 

A kávé fogyasztásánál mire kell odafigyelni? Melyek azok a tényezők amik azt erősítik, hogy mértékelt fogyasztása több szempontból is védi  egészségünket. Mi a legnagyobb veszély kávéfogyasztás esetén?

 

Fontos hatóanyagok amiket a kávé tartalmaz:

  • antioxidáns
  • klorogénsav

 

Miért isszuk a kávét? Milyen betegségek megelőzésében nyújthat segítséget a kávé?

 

 A kávéfogyasztás fő oka az élénkítő hatás, melyet a koffein idéz elő. A koffein egy alkaloid vegyület, mely a klorogénsavhoz kötötten fordul elő az összes élénkítő hatású italban, mint pl.: kávé, tea, kóladió, maté tea. (A klorogénsav szintén nagy jelentőséggel bír, erről még lesz szó.) A kávé esetében a jó minőség alapfeltétele hogy a pörkölt szárazanyagnak legalább 1%-nyi koffeint kell tartalmaznia, de inkább többet. Mivel a kevesebb koffeint és több klorogénsavat tartalmazó kávé fogyasztásakor a le nem bomlott klorogénsav ingerli a gyomor nyálkahártyáját, ezért ez gyengébb minőségű terméknek számít.

 

 A számtalan fajta kávécserje közül a három legismertebb: coffea arabica, coffea robusta, coffea liberica. Nálunk zömében az arabica és a robusta keveréke kapható, előbbi a legjobb minőségű kávéként a finom ízt, utóbbi a krémességet adja a kávénak. A kávébab nyersen, közvetlenül szüretelés után még egyáltalán nem kávéízű, igazi aromáját a pörköléskor nyeri el.

 kave

Valójában a pörkölés ugyanolyan fontos mint a kávébab minősége, mert ezzel a művelettel is szabályozható az aroma és a koffeintartalom is. A pörkölés ugyanis csökkenti a koffeintartalmat! Tehát minél gyengébben pörkölt egy kávé, annál magasabb a koffeintartalma. Épp fordítva gondolnánk, nem?

 

A hozzáadott tej vagy tejszín nem változtat sem a koffein sem az antioxidáns tartalmán. A koffein fokozza a szívműködést, növeli a pulzusszámot, serkenti az anyagcserét és a légzést, tágítja az agyi ereket, (ezáltal hat a gondolkodásra!), vizelethajtó hatású. Élénkítő hatása gyorsan jelentkezik, a kávé elfogyasztása után 5 perccel már a test szinte minden részében kimutatható a koffein. Kb. félóra múlva éri el a maximális koncentrációt, majd csökkenni kezd, 3-6 óra múlva szűnik meg.

 

 Másrészt nyilvánvalóan nem egyformán reagálunk a koffeinre, mint ahogy semmi másra se. Számít a hozzászokás is, nem mindegy hogy rendszeres, vagy alkalmi kávéfogyasztók vagyunk. Vannak koffein-érzékeny emberek is, akik pedig jobb kerülik a kávéfogyasztást, vagy a koffeinmentes változatot választják.

Sokáig tartotta magát az nézet is, hogy a kávé különösen káros a csontritkulásban szenvedőknek, mert fokozza a vizelettel történő kalcium-kiürítést a szervezetből, savtartalma miatt növeli a gyomorfekély kockázatát.

A legújabb vizsgálatok szerint a kávé hatására történő kalciumveszteség minimális, a normál mértékű kávéfogyasztás nem befolyásolja a szervezet kalcium-egyensúlyát. A nagyobb mértékű kávéfogyasztás is csak azokra jelent némi kockázatot akiknek az étrendje kimondottan kalciumszegény és étrendkiegészítőkkel sem pótolják a kalciumot.

A savasságról: ez is eltérő a különböző kávéfajtáknál, a jó minőségű Arabica pl. kevésbé savas mint a Robusta. Másrészt hozzáadott házi tejjel jócskán lehet javítani a kémhatásán, mivel a házi tej lúgosító hatású. A bolti tejről ugyanezt már nem lehet elmondani... A ganoderma-kivonatot tartalmazó instant kávék pedig kimondottam lúgosító hatásúak és számtalan egyéb jó tulajdonsággal bírnak. (Lásd: Egészséges élelmiszerek menüpontban)

 

 

A kávéivás igazi kockázatát valójában a beletett cukor jelenti! Ha ezt el tudjuk hagyni, vagy helyettesítjük pl. nyírfacukorral, egyáltalában nem fogunk ártani magunknak, amennyiben a nap folyamán normál adagokban fogyasztjuk.

 

A koffein mellett a kávé sokféle egyéb savat is tartalmaz, ezek közül a klorogénsavat emeljük ki jelentős élettani hatása miatt. A klorogénsavat a pörköletlen zöldkávé szemekből vonják ki, mivel a pörkölés során a kávé sokat veszít aktív hatóanyagaiból, viszont hatásai akkor is jelentkeznek ha valaki kávé formájában fogyasztja.Babkávé


A klorogénsav védi a sejteket az oxidációtól, antioxidáns hatása 10-szerese  a zöld teáénál. Segít csökkenteni a  szervezetszintű gyulladásokat, serkenti a mikrokeringést, ezáltal gyorsítja az anyagcserét. Támogatja az agyi neuronok működését, ezáltal jó hatással van a szellemi képességekre idősebb korban is, csökkentheti az Alzheimer-kór és Parkinson-kór kockázatát. Ennek mértéke az elfogyasztott klorogénsav mennyiségétől függ.

Normalizálja a vastagbél működését, csökkenti a bél- és a májrák kialakulásának kockázatát.

A zöldkávé kivonata gátolja a belekből történő cukorfelszívódást, ezáltal csökkenti a vércukorszintet. A már kialakult cukorbetegségnél is segíthet! Számos vizsgálat bizonyította hogy a klorogénsavat tartalmazó kávé nagymértékben csökkenti a II. típusú diabétesz kockázatát. A kávéban található többi vegyület is ezt a hatást erősíti. Csökkenti a cukor elfogyasztását követő hiperglikémiás kiugrást is, ezáltal kevesebb inzulin fog termelődni, és a zsírlerakódás is csökken. Így a szervezet a korábban elraktározott zsírkészleteihez nyúl, minek következtében csak úgy olvadnak le rólunk a kilók. Másrészt a cukor felszívódását gátló hatás az étvágyat is szabályozza, kevésbé fogjuk kívánni az édességeket, és csökkennek a hirtelen jelentkező éhségrohamok, ami diétázók esetében nagy jelentőséggel bír!

 

Zöldkávé kivonat (60)
zoldkave-kivonat-ph white

 

Zöldkávé kivonatot tartalmazó kapszula.

 

A kávé eredete a középkor homályába nyúlik vissza, de annyi biztos hogy a 15. században Jemenben már használták élénkítő hatása miatt, Magyarországra azonban a törökök által került két évszázaddal később. Az első kávéház Európában Velencében nyitotta meg kapuit 1624-ben.

 

 

| + -
  • A+D 5000/400NE (250)
    A+D 5000/400NE (250)
    Halolajból kivont A és D-vitamint tartalmazó lágyzselatin kapszula.
    2118.11 Ft
  • Rezveratrol (120)
    Rezveratrol (120)
    Rezveratrolt és növényi kivonatokat tartalmazó kapszula
    2716.54 Ft
Web development & Design by TMLC LTD CANADA 2009. ®©
Perfect Web Development